maandag 5 januari 2015

De band tussen Italië en Den Haag

Nederlanders zijn dol op Italië. Maar liefst 700.000 Nederlanders trekken er jaarlijks heen. Ze houden van de cultuur, de landschappen, de keuken, het design, de mode en de temperamentvolle Italianen. Laura Pausini, Alessandro Safina, Andrea Bocelli, Eros Ramazotti en Zucchero doen regelmatig Nederland aan en krijgen de Ziggo Dome makkelijk vol.

In iedere Nederlandse stad zijn wel Italiaanse restaurants en andere Italiaanse ondernemingen. Met Alessandro Di Lella, die een bedrijf heeft op het gebied van Italiaans Entertainment (en meer), neem ik de situatie door met een speciaal oog voor de stad Den Haag.

Restaurants en ijssalons

Alessandro’s vader is een Italiaan uit de hak van Italië, de vader van zijn vrouw komt uit Sicilië. Zij kwamen met de golf Italianen die zich na de Tweede Wereldoorlog in ons land vestigde. Alessandro: ‘Veel van die Italianen ontmoetten een Nederlandse vrouw en kregen hier werk. Dat geldt voor mijn vader en ook voor mijn schoonvader. Op de site 1001Italianen zijn er interessante verhalen over terug te vinden. Het  verhaal van mijn familie vindt plaats in Den Haag. Daar vestigde zich een relatief grote groep. In Nederland als geheel wonen er momenteel ruim 25.000 Italianen.

Werk

Een groot deel kon aan de slag bij de reguliere bedrijven – zoals de schoonvader van Alessandro die bij de KPN, NKF en DROSTE kwam – een ander deel  kwam terecht in de horeca, de restaurants en de ijssalons en delicatessenzaken. De handwerkers onder hen begonnen een zaak in natuurstenen en – tegels, de zogeheten ‘terrazzo-werkers’. 

Integratie

De integratie verliep soepel, in de eerste jaren waren de Italiaanse Casa’s belangrijk. Het waren Italiaanse verenigingen waar de nieuwkomers konden eten en ontspannen. Maar al snel trouwden velen met een Nederlandse en gingen ze op in de Nederlandse maatschappij. Hun kinderen zijn nu rond de 40 / 50 jaar oud.

Remigratie 

Alessandro: ‘Soms zie je dat ze op latere leeftijd teruggaan. Want Italië blijft natuurlijk trekken. Nederland heeft veel pluspunten, maar ook enkele minpunten waaronder: het eten en het weer. Op dit moment zie je weer nieuwe Italianen komen in Nederland. Dat komt mede door de crisis. Via mijn netwerk ontvang ik de laatste tijd regelmatig open sollicitaties.


Theatrale acts

In 2007 begon Alessandro zijn bedrijf Italian Entertainment. Doel was om in de evenementenmarkt aanspreekpunt en specialist te zijn in het Italiaanse thema. De groep waar hij zich op richtte - en nog steeds richt - was het bedrijfsleven, de collega organisatoren, de horeca en particulieren. Het bedrijf kan vele facetten voor zijn rekening nemen: de muziek,  theatrale acts, de catering en facilitaire zaken. Alessandro: ‘Ondertussen opereer ik landelijk. Bijna alle Italianen die in Nederland iets op entertainmentgebied doen zitten in mijn pakket. De ene keer leveren wij muziek, een act – steltlopers, sneltekenaars, illusionisten- , de andere keer een Italiaans koffie of pizza concept of de invulling voor een festival of concert reeks.’ Alessandro neemt niet alleen het entertainment op zich maar ook, indien gewenst, de overige zaken zoals locatie, decoratie, faciliteiten of zelfs de productie en organisatie.

Zo is er qua muziek Angelo Indaco, met naast Angelo ook zijn broers Giuseppe en Carmello, Rudy Scafili, Alessandro Neri en Antonio Manzone. Deze artiesten zijn in het Nederlandse evenementencircuit erg bekend. Daarnaast heeft hij ook Italiaanse solisten van de nieuwere generatie in de aanbieding.

Wat hij in 2007 wilde bereiken heeft hij nu voor elkaar. Hij is de specialist in Nederland in het thema Italie! ‘De collega boekingskantoren kloppen bij mij aan voor expertise.’ Hoe zit het met België? ‘Daar zitten veel Italianen.  Ik haal er ook artiesten vandaan en ik lever ook op regelmatige basis divers entertainment, bijvoorbeeld voor de jaarlijks terugkerende Italiaanse Dag van de gemeente Tongeren.


Koffiecultuur

De Italiaanse eet- en leef cultuur is nog steeds populair in de Lage Landen. ‘Het aantal Italiaanse restaurants en delicatessenzaken groeit nog steeds, ook buiten de centra van de steden. De webwinkels groeien gestaag en daarnaast is de Italiaanse koffiecultuur in opkomst. Mensen willen graag een goede koffiemachine voor thuis of een koffiebarretje in de buurt.' Alessandro heeft een concept ontworpen om het verpakkingsmateriaal waarin de koffie zit, de koffiezakken, te hergebruiken. Er worden tassen in diverse vormen van gemaakt.  Er is niet alleen sprake van recycling, maar het gebeurt ook op een duurzame wijze in sociale werkplaatsen.  Van de koffieblikken worden lampen gemaakt. TAStbaar hergebruik dus.

Daarnaast is hij online actief met de webshop Italiaanse Producten via zijn partnerschap met Bol punt com. En tot slot is promotor van de Go Italy Card. Alessandro: ‘Die kaart gaat het derde jaar in. Hij is ontwikkeld voor de toeristen die jaarlijks naar het Gardameer op vakantie gaan. Ze krijgen met de kaart korting bij zeer veel winkels, restaurants, attracties en bezienswaardigheden. De kaart is zo’n succes dat hij wordt uitgerold over heel Italië. Ik mede promoot de kaart in Nederland. Hij is onder andere te koop bij de ANWB en aangesloten participanten. Men is nu hard bezig om het concept uit te rollen bij ondernemingen in Nederland met Italiaanse producten en diensten.'

Het complete netwerk van Alessandro is online te raadplegen.

Met dank aan Walter van Teeffelen voor het schrijven van dit artikel!

Dit artikel is tevens geplaatst op de volgende websites:
IF THEN IS NOW / DEN HAAG DIRECT / IN ZAKEN 

Bezoek de website van Italian Entertainment.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.