woensdag 6 april 2011

Eerste espresso...1901... door Luigi Bezzera


Eerste espresso...1901...

Fabriekseigenaar Luigi Bezzera irriteerde zich mateloos.
Zijn aangestelden drinken regelmatig koffie tijdens pauzes en dat kostte veel tijd.
Hij bedacht een geniale methode om sneller dan voorheen koffie te kunnen zetten in de hoop dat de pauzes zouden verkorten.
Bezzera noemde de nieuwe methode ‘espresso’.
Vanwege de hoge druk waarmee water door gemalen koffie heen werd geperst was de espressomethode met 20 seconden per kopje veel sneller dan voorheen.

De eerste espresso was geboren!
Al snel bleek dat de espresso niet alleen sneller was maar ook veel krachtigere koffie opleverde.
Het is nooit bekendgemaakt of de nieuwe vinding de pauzes uiteindelijk heeft verkort of verlengd.
De uitvinding van Luigi Bezzera had grote gevolgen.

 
Methode
 
Espresso is een manier.
Een manier van koffiezetten.
Een manier van leven.
Italianen ontwikkelden de espressomethode, een wijze van bereiding van koffie die paste bij hun volksaard.
Intens, diepgaand, smaakvol.
Espresso is koffie voor het moment dat er vraag naar is.
Het water wordt onder druk door het espressomelange geperst.
Dat kan met een espressopotje, met een waterreservoir dat op een fornuis wordt verwarmd, onder een druk van 1,5 bar.
Het kan ook met een elektrische espressomachine.
Die verwarmt water en perst dit water onder een druk van 9 bar door het melange heen.
Italianen zijn meesters in het samenstellen van de ideale espressomelanges, het nauwkeurig branden van bonen en het op de juiste manier malen van de bonen.

Espresso is gevoel en timing!


Espresso timing

Gevoel voor temperatuur, afgewogen hoeveelheden en timing spelen een heel belangrijke rol bij espressobereiding.
Zo ligt de ideale watertemperatuur in het espresso-apparaat tussen 88° C en 92° C.
In het kopje komt de espresso het best tot zijn recht bij een temperatuur tussen 80° C en 85° C.
Per kopje met maximaal 30 ml espresso is 7 gram melange vereist.
Onder deze omstandigheden kan met een doorlooptijd van 25 tot 30 seconden een perfect uitgebalanceerde espresso, bekroond met een mooie crèmelaag, worden bereid.
 
Met dank aan ESW.
 
 
 
 

maandag 4 april 2011

TAStbaar hergebruik met de Italian Coffee Handbags


Italian Coffee Handbags zijn handgemaakte tassen (Borse Cucite Artigianalmente), gefabriceert van lege (gebruikte) zakken van koffiebonen of gemalen koffie.
Elk model en exemplaar is daarom uniek en kan licht afwijken van de afbeelding.


Italian Coffee Handbags worden lokaal geproduceerd door vakmensen uit verschillende ateliers en sociale werkplaatsen.

Met het aanschaffen van een Italian Coffee Handbag heeft u dus niet alleen een mooie tas of uniek kado van gerecycled materiaal (Riciclando Buste Del Caffe), maar u draagt ook bij aan de plaatselijke werkgelegenheid.

Ook draagt u bij aan de vermindering van de belasting op het mileu omdat een groot deel van de Italian Coffee Handbags wordt gemaakt van gebruikte zakken en van restmateriaal van Italiaanse koffiebranders.









Le celebrazioni dei 150 anni dell'Unità d'Italia

Ter gelegenheid van 150 jaar Italie hebben wij een speciale tas ontworpen om het een en ander feestelijk te vieren: de Milano Benghalensis - Aroma Nazionale Giallo - Special Limited Edition.

Via enkele verkoopadressen beschikbaar!


Italian Coffee Handbags - Di Lella Con Stile

Verkoopadressen van de Italiaanse Koffie Handtassen

Nog meer Italie

Italia 150

Italiaanse Passie & Sfeer tijdens uw evenement

Gezocht:
Lege Gebruikte Koffieboon Foliezakken
draag ook uw steentje bij aan een beter milieu!!

vrijdag 18 maart 2011

1001 Italianen in Nederland - Digitale Tentoonstelling 2011

Wie eet er niet regelmatig rucola,droomt van een Vespa, geniet van een prosecco, luistert naar Andrea Bocelli, draagt D&G en neemt afscheid met Ciao!?

1001 Italianen
(zoekt participanten en sponsoren!)

digitale tentoonstelling, reizende variant, documentaire, participatie lezingen, webspecial
gedurende 2011

Aanleiding voor het project 1001 Italianen is het feit dat 50 jaar geleden de eerste gastarbeiders, de Italianen, naar Nederland zijn gekomen, na ondertekening van het wervingsverdrag tussen Nederland en Italië.

Stichting Culturissima heeft een crossmediaal project 1001 Italianen ontwikkeld, waarbij het opsporen, ontsluiten en breed toegankelijk maken van de geschiedenis van de Italianen in Nederland centraal staat, gericht op de volgende generatie! 50 jaar na ondertekening van het internationale wervingsverdrag komt de erkenning die deze groep harde werkers verdient.
De persoonlijke verhalen van deze pioniers worden zichtbaar en hoorbaar en stellen het stereotype beeld over Italië en Italianen bij.
Maar na 50 jaar blijkt ook Nederland geïtalianiseerd te zijn. De Italiaanse ‘’cultunaire’’ traditie is een vanzelfsprekend onderdeel geworden van de Nederlandse cultuur!

Initiatiefneemster Daniela Tasca heeft eerder al met haar boek en documentaire over “De Spaghettiflat”, bewezen dat zij in staat is een interessant project vorm te geven.
Zij is dan ook de stuwende kracht achter 1001 Italianen dat bestaat uit een tentoonstelling, een reizende variant, een webspecial, een documentaire en participatie lezingen.

De digitale tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met het Nationaal Archief in Den Haag. Aan de hand van (gedigitaliseerde) originele documenten (foto’s, documenten, beeldfragmenten) afkomstig uit het Nationaal Archief, Spaarnestad Fotoarchief, verschillende stadsarchieven en privé collecties, krijgt men door middel van een touchscreen met drietal monitoren een beeld van de bijdrage van Italiaanse ‘gastarbeiders’ aan de culturele en sociale geschiedenis van Nederland.
Het Verhalenarchief wordt speciaal gewijd aan het thema, naast de tentoonstelling in het Nationaal Archief. Het publiek wordt opgeroepen via landelijke en lokale pers, in print en online, persoonlijke ervaringen op te sturen.

De reizende tentoonstelling 1001 Italianen Onderweg/In Viaggio komt na drie maanden in het Nationaal Archief te hebben gestaan, beschikbaar.
Onderweg/In Viaggio gaat naar andere gemeenten in Nederland ( o.a. Rotterdam, Amsterdam, Velsen, Delft, Enschede, Heemskerk, Utrecht, Alkmaar, Eindhoven) en in Italië.
Om de tentoonstelling ‘reizend’ te maken wordt de inhoud via een veilige externe server aangeboden.
Op locatie is alleen een internetverbinding nodig en een PC plus een webbrowser met monitor en muisbediening.
De monitor kan worden vervangen door een beamer voor een optimaal effect.
Het is mogelijk eigen archiefmateriaal in digitale vorm toe te voegen en/of af te drukken, naast het materiaal dat in de tentoonstelling al beschikbaar is.
De reizende variant kan worden gekoppeld aan een programma van een dagdeel.
Mogelijke onderdelen daarvan zijn: een lezing, een panel- en/of zaaldiscussie, een projectpresentatie, de vertoning van de documentaire De Spaghettiflat en/of de opvoering van een monoloog.
Het geheel is goed voor een avondvullend programma of een vermakelijke en leerzame middag.


De webspecial op Vijfeeuwenmigratie.nl, waarbij oude en nieuwe verhalen van migranten, nazaten, geïnteresseerden hoorbaar en zichtbaar worden gemaakt.
Ook worden tools aangeboden om zich in de materie te verdiepen.

De documentaire Mijn Spaghetti-oproer van Daniela Tasca, die op een persoonlijke manier de relatie van Nederland en Italië zichtbaar maakt aan de hand van het Italiaanse eten.
Het Italiaanse eten is de metafoor voor het verlangen naar Italië en alles wat de Italianen aan Nederland hebben bijgedragen.
In deze documentaire komen verschillende generaties Italianen in Nederland aan het woord, van gastarbeiders tot expats.

De participatie lezingen/debatten in samenwerking met journalist Will Tinnemans, waarin naast een terugblik ook deelnemers worden geïnspireerd hun verhalen te vertellen. In een 10-tal lezingen/debatten avonden door het hele land in gemeenten met de grootste Italiaanse gemeenschappen.
De reeks lezingen/debatten vormen enerzijds een informatieve aanvulling door het schetsen van een breder kader en een historisch perspectief.
Tegelijkertijd bieden lezingen en debatten de kans tot deelname aan het maatschappelijk debat en tot het bijeenbrengen van ideeën en inzichten uit verschillende leefwerelden.
Doel van deze reeks is de verrijking van het debat over actuele migratie door de reflectie op de geschiedenis van de eerste groepen gastarbeiders; en van de bijdrage van de Zuid-Europese, Italiaanse migranten aan de Nederlandse samenleving.

Publieksgroepen en aantallen voor de verschillende onderdelen zijn als volgt: 1001 Italianen heeft als doel een gemêleerd publiek te trekken dat zich aangetrokken voelt tot maatschappelijke onderwerpen, zoals migratie en arbeidsomstandigheden.
Daarnaast gecombineerd met Italiaanse roots of interesse en belangstelling in tentoonstellingen, debat, discussie en participatie.

1001 Italianen is zichtbaar op:

1001italianen

Het Verhalen Archief

Vijf Eeuwen Migratie

1001 Italianen Onderweg tijdens uw evenement!

Italiaanse Passie & Sfeer

Italian Links And More

donderdag 17 maart 2011

Nuovissimo!! - Il Giornale Della Fiera - Promotiekrant voor het Italie Evenement 2011


IL GIORNALE DELLA FIERA

NIEUWE PROMOTIEKRANT VOOR HET ITALIË EVENEMENT 2011

OPLAGE 70.000 EXEMPLAREN

Il Giornale della Fiera maakt in mei zijn entree op de Nederlandse markt met een speciale editie gericht op hét Italië Evenement van het Jaar; Smaak & Stijl van Italië 2011. Il Giornale della Fiera op tabloid formaat is een unieke gratis krant voor alle liefhebbers van de Italiaanse Dolce Vita.

Il Giornale della Fiera
Il Giornale laat het pure Italië zien met zijn gevoel voor smaak en stijl. De krant brengt de emotie van en voor het land en zijn inwoners tot leven door originele artikelen en onderscheidende vormgeving. Il Giornale legt de ziel van Italië en de Italianen bloot. Met Il Giornale kunnen aanbieders van Italiaanse producten en diensten maar ook exposanten van Het Evenement alle Italiëliefhebbers bereiken. De krant is met een oplage van 70.000 exemplaren veruit de grootste Italiaanse uitgave voor de Nederlandse markt. Advertentietarieven vanaf € 250,-
 
Extra standbezoek voor exposanten

Het eerste nummer is het ideale actiemedium om extra bezoekers op de stand te trekken.
De krant leent zich uitstekend voor een actieadvertentie, kortingscoupon of waardebon. De krant wordt uiterlijk drie weken voor aanvang van Het Evenement verspreid maar de bezoeker leest advertenties ook op Het Evenement zelf om daarna direct de stand te bezoeken

150 jaar Italië
Il Giornale della Fiera wordt gelanceerd in het jaar dat Italië als eenheidsstaat 150 jaar bestaat. Een feestelijke gebeurtenis die door Italiaanse vertegenwoordigers over de hele wereld wordt gevierd. Il Giornale informeert over de 150-jarige geschiedenis en de activiteiten die er in Nederland worden georganiseerd.
 
Doelgroep: Liefhebbers van smaak en stijl
Liefhebbers van smaak en stijl, de bezoeker van het Italië Evenement is de doelgroep van Il Giornale. Een toegankelijke krant die de unieke sfeer van de Italiaanse seizoenen overbrengt. Lezers van Il Giornale en bezoekers aan Het Evenement zijn liefhebbers van de Italiaanse benadering van het leven. Kwaliteit van eten en kleding, uniek design van allerhande producten, de schoonheid van Italiaanse muziek en de warmte van de mensen. Italiëliefhebbers beschikken over de middelen om iets extra’s voor deze verwennerijen uit te geven, dit blijkt ieder jaar weer uit de enthousiaste reacties van standhouders op Het Evenement.

Verspreiding 70.000 exemplaren
Il Giornale della Fiera verschijnt begin mei en wordt verspreid via geselecteerde locaties waar klanten en bezoekers de krant gratis kunnen meenemen. Dit zijn onder andere deelnemers aan Het Evenement en sponsoren, horecalocaties en delicatessenwinkels. Ook modewinkels, autodealers, biologische winkels of geselecteerde reisbureaus verspreiden de krant.


Alle feiten op een rij:
  • Uitstraling en Redactionele formule: Italiaans, lifestyle, mensen, eten en drinken, mode, reizen, warme foto reportages, unieke verhalen, sfeervolle vormgeving
  • Formaat: Tabloid full Color
  • Oplage: 50 tot 80 duizend
  • Verspreiding: Landelijk, geselecteerde locaties
  • Doelgroep: 22 tot 57 jaar , man/vrouw, welstandsklasse A, B1, Italiëliefhebbers
  • Aanbod:Producenten, importeurs, winkeliers, Italiaanse regio, reisorganisaties en makelaars
  • Consumentenprijs: Gratis
  • Advertentietarieven: Vanaf € 250,-
Meer informatie over advertentietarieven via Vicini Marketing & Media, edgar@vicinimedia.nl, of (030) 276 68 17.

Italië viert 150 jaar "eenheid" - Anniversario Unità d'Italia


Italië is jarig en mag een heleboel kaarsjes uitblazen. Vandaag (17 maart 2011) is het 150 jaar geleden dat het Verenigde Koninkrijk Italië werd uitgeroepen. Ondertussen is Italië getransformeerd tot een republiek, maar dat ook bij het adjectief "verenigd" kanttekeningen mogen worden geplaatst, werd pas goed duidelijk in de aanloop naar de feestelijkheden. Ondanks de onenigheid in Italië, zullen deze tot ver daarbuiten plaatsvinden.

"Een gesplitst Italië of een Italiaanse macroregio heeft geen ziel", reageert Italiaans president Giorgio Napolitano in de krant Le Figaro op de controverse rond de 150ste verjaardag van het land. De separatistische partij Lega Nord protesteerde hevig tegen de erkenning van 17 maart als vrije dag.

De drie Lega Nord-ministers weigerden de zitting bij te wonen toen het voorstel in het parlement gestemd zou worden. De socialistische partij vindt de houding van de Lega Nord hypocriet. "Als je Italië niet koestert, moet je maar ontslag nemen en de maandelijkse toelage die je krijgt als minister weigeren", aldus de coördinator van het partijsecretariaat, Alessandro Pignatiello, in de krant Ilsole24Ore.

Staatshoofd Napolitano relativeert. "Ik zie geen separatistische tendensen in het land. Lega Nord heeft zijn ongenoegen kunnen uiten, maar de beslissing van de ministerraad wordt gesteund door de hele regering."

Het feest begint deze avond met de "Nacht van de Driekleur" in de drie grote Italiaanse steden Rome, Firenze en Turijn, het startschot van een cultureel getinte verjaardag.


La bella Italia

150 jaar geleden kreeg Italië vorm: op 17 maart 1861 werd het eengemaakte koninkrijk Italië uitgeroepen. Italië werd één natie na eeuwen van verdeeldheid. Het land verleidt ons ook vandaag nog met zijn kunstschatten en rijke cultuur, zijn zin voor esthetiek, zijn design, zijn keuken en zijn leuze dolce far niente. Van Garibaldi tot Berlusconi, via Alessi, Cinecittà en de RAI. Maar Italië wordt ook lam gelegd door een onoplosbare, politieke verdeeldheid en komt geregeld in het nieuws met allerlei schandalen, de Italiaanse premier Berlusconi op kop.


Feest in Rome

Wie deze week in Rome is, zal overal de Italiaanse driekleur zien hangen. Het is namelijk precies 150 jaar geleden dat de Italiaanse eenheid – staatkundig gezien – een feit was. Het 150-jarig bestaan van de Italiaanse staat wordt groots gevierd. De aftrap vindt plaats in de nacht van 16 op 17 maart met de zogenaamde Notte Tricolore, de Nacht van de Driekleur.

Door de hele stad wordt feest gevierd: musea, bibliotheken en palazzi zijn de hele nacht open en op veel verschillende plaatsen worden concerten en voorstellingen gegeven. Uiteraard staan steeds allerlei echt Italiaanse muziek- en theaterstukken centraal en is de hoofdrol weggelegd voor de grote namen uit de Italiaanse geschiedenis: Dante, Vittorio Emanuele, Verdi, Puccini… Na deze nacht is het echter ook donderdag 17 maart overdag nog feest in Rome. Het grote park met de talrijke borstbeelden van Italiaanse grootheden op de Gianicolo (Janiculum) wordt dan namelijk feestelijk geopend. Na een grondige renovatie lachen de helden van de Italiaanse eenwording je weer toe.

Italiaanse Producten en Diensten

Italiaanse Passie en Sfeer