zaterdag 19 juli 2014

Het Italiaanse Eataly wil graag naar Nederland komen!

Oprichter Oscar Farinetti van het Italiaanse Eataly heeft te kennen gegeven een filiaal te willen openen in Nederland. Hij is daarvoor wel nog op zoek naar de juiste partners.


"Lekker, schoon en juist"
Eataly is een Italiaanse keten van warenhuizen met restaurant waar de focus ligt op alles wat te maken heeft met de Italiaanse keuken. Van de 27 vestigingen wereldwijd zijn er 13 in Japan, één in New York en ook op twee cruiseschepen. Die variëren van een groot warenhuis tot een kleine boetiek, maar verkopen allemaal enkel de beste Italiaanse voeding.


"Het moet lekker zijn, schoon en juist. En dan bedoel ik lekker, niet slecht voor het milieu en eerlijk voor iedereen in de keten, van boer en pastamaker tot aan Eataly zelf", zegt oprichter Oscar Farinetti aan Het Financieele Dagblad. Dit jaar komen er nog filialen bij in Moskou en Sao Paolo en ook Nederland staat op het verlanglijstje. "Ik kan er alleen nog niet de juiste partners vinden", aldus Farinetti.


Pretpark in 2016

Farinetti heeft als doel de Italiaanse eetcultuur helemaal terug tot leven te weken. Niet enkel in de rest van de wereld, maar ook in thuisland Italië. "Eataly stimuleert mensen tijd te nemen voor het eten, zo de kwaliteit te waarderen, behouden en uit te bouwen. Het is een concept waar je kunt eten en waar je ook alle ingrediënten koopt om thuis te koken. Dat moeten we absoluut zo houden."


Om ook de jeugd mee te krijgen – Italië heeft het hoogste percentage obesitaskinderen van Europa – moet in 2016 een pretpark van Eataly openen in Bologna. "Met graanproductie en pastafabriekje, olijvenbomen, een olijfpers, alle dieren van de boerderij. We verwachten jaarlijks 3 miljoen kinderen en 4 tot 6 miljoen buitenlanders."

Met dank aan RetailDetail.

Gusto Di Lella


dinsdag 15 juli 2014

Vakantie Checklist! Maak hier uw eigen inpaklijst voor uw vakantie naar Italië!

Op naar de zon, een welverdiende vakantie. 

Of u nu naar de lavendelvelden in de Franse Provence gaat, de Spaanse Costa Brava opzoekt, of naar het Italiaanse Toscane rijdt, er komt toch altijd de nodige vakantiestress bij kijken. 

De uren voor vertrek zijn altijd weer hectisch, en natuurlijk zijn er op het laatste moment nog allerlei dingen waar tot op dat moment nog niemand aan gedacht had.

Wij weten dit uit eigen ervaring maar al te goed en daarom hebben we voor u alle dingen die u moet meenemen op vakantie op een rijtje gezet, zodat u zonder stress en met een gerust hart op vakantie gaat.

Tirendo Vakantie Inpaklijst




Tirendo op Facebook



zondag 13 juli 2014

Giuliano Caffè….tradizione al passo con i tempi.

Geschiedenis:

Het verhaal van Giuliano Caffè begint in 1950 in Caluso (Noord Piemonte). In dat jaar beslist Michele Giuliano Albo die al jaren gefascineerd was door de koffieplant, zijn grote droom waar te maken en een eigen koffiebranderijtje op te richten. Michele werkt hard en volgt slechts 1 leidraad: kwaliteit, kwaliteit en nog eens kwaliteit! 

Hij werkt enkel met de beste bonen en brandt zijn koffie op traditionele, ambachtelijke manier zelfs als dit betekent dat hij hierdoor minder koffie kan produceren dan concurrenten. Het resultaat is schitterend en al snel verovert Giuliano Caffè Piemonte en de naburige Aosta Vallei. Wanneer Michele in 1981 onverwachts overlijdt, nemen zijn dochter Maria Teresa en haar man Federico de zaak over en wordt de koffie filosofie van Michele ongewijzigd verder gezet. Ambacht en kwaliteit blijven de twee grote pijlers van Giuliano Caffè.



Maestro del Gusto, de triomf van de ambachtsman! 

Dat Maria Teresa en Federico er goed aan gedaan hebben op deze manier verder te werken en zich niet te laten verleiden door meer industriële productiemethoden blijkt in 2008. In dat jaar wordt Giuliano Caffè voor het eerst bekroond door SLOW FOOD met de eretitel “Maestro del Gusto”. Deze prijs krijgen ze niet alleen voor de uitzonderlijke kwaliteit van hun producten maar ook omdat zij als één van de weinigen volharden in het produceren van koffie op volledig ambachtelijke wijze. Deze aanpak vertaalt zich in een aantal grote verschillen met industriële koffie:

1)    Giuliano Caffè kiest ervoor om maximum 120 kg koffie tegelijk te branden. Op deze manier is het mogelijk een volledige controle te bewaren over je bonen terwijl je ze brandt en kan volle aandacht gegeven worden aan de eigenheid van elk lot koffiebonen. Als je bedenkt dat koffiebonen reageren op luchtvochtigheid en dit effect heeft op de branding, zie je meteen hoe werken met kleine hoeveelheden de brander de kans geeft elke branding bij te stellen tot een perfect resultaat.

2)    Waar industriële koffiebranders hun koffiebonen in 5 minuten aan zeer hoge temperatuur branden om zoveel mogelijk koffie per dag te kunnen produceren, kiest Giuliano Caffè ervoor om bonen minstens 20 minuten lang op gematigde temperatuur te branden. Door de bonen met zachtheid te behandelen en ze niet bloot te stellen aan zeer hoge en dus zeer agressieve temperaturen, krijgen de bonen de tijd om hun heerlijke koffiearoma’s volledig tot uiting te brengen. De trage, zachte branding vermijdt ook elke verbranding van de boon en zorgt ervoor dat er geen koffiearoma’s vernietigd worden.

3)    Een ander verschil met industriële koffie zit hem in de nabehandeling van de gebrande bonen. Waar bonen in de industrie na branding en afkoeling onmiddellijk worden verpakt, laat Giuliano Caffè de gebrande bonen nog 5 dagen rusten in speciale vaten. Koffie is namelijk een beetje zoals wijn. Om aroma’s verder te laten evolueren en tot het gewenste resultaat te komen moet de bonen de tijd krijgen om weer tot rust te komen en de aroma’s naar de oppervlakte te laten stijgen. Dankzij deze rusttijd voor verpakking krijgt Giuliano Caffè dus nog meer aroma en blijven aroma’s ook langer bewaard.



Mengelingen:

Federico Minelli leerde de kunst van het koffie branden van schoonvader Michele en heeft zich in 30 jaar koffie branden ontpopt tot een echte koffiemeester. Hieronder legt hij uit hoe hij zijn koffies samenstelt:
“De perfecte koffiemengeling samenstellen is voor mij een vorm van kunst. Je kan het een beetje vergelijken met het maken van een schilderij. Zo ging ik bij het samenstellen van de mengeling voor onze ESPRESSO ITALIANO als volgt te werk. Ik vertrok van 50% arabica bonen uit Brazilië. Deze soort staat bekend om zijn delicate en vrij neutrale smaak. Ideaal om een verfijnde, zachte smaakondergrond te schetsen. Hiertegen kan je dan meer uitgesproken smaakaccentenplaatsen. Dat doe ik door vier andere soorten arabica aan de mengeling toe te voegen. 

De eerste soort komt uit Guatemala. Hiermee geef ik een zoete, ronde smaak aan de mengeling. Daarnaast voeg ik bonen uit Costa Rica toe. Die vullen de koffie namelijk met een heerlijk getoast aroma. Arabica bonen uit Honduras gebruik ik dan weer om ook een lichte chocoladetoets in het geheel te leggen. Tot slot werk ik de mengeling af met een arabica uit Nicaragua. Hoewel arabica bonen meestal vooral aroma aan je koffie geven, geven deze boontjes ook nog wat body. Zo kom ik tot het juiste evenwicht en is een echte fijnproeverskoffie geboren waarin je tientallen verschillende aroma’s kan terugvinden.



Veel mensen houden echter meer van de meer traditionele Italiaanse koffie: mooi uitgebalanceerde bitters en een stevige body. Die klanten bieden we onze GRAN AROMA koffie aan. Echte Italiaanse koffie zoals Michele Giuliano die meer dan 60 jaar geleden al samenstelde en zoals die gedronken wordt in Italiaanse bars en restaurants. In de Gran Aroma mengeling gebruik ik 50% arabica bonen om weer tot een mooi, aromatisch resultaat te komen. Waar ik daarentegen bij de Espresso Italiano enkel arabica gebruik en verschillende aromas tot een harmonie probeer te brengen, kies ik er in deze mengeling voor om 50% robustabonen toe te voegen. Robusta bonen geven weinig aroma aan de koffie maar maken je koffie sterk en stevig. Bitters zijn veel prominenter aanwezig en de koffie krijgt een volle, donkere smaak. In de Gran Aroma mengeling worden enkel robusta bonen uit India gebruikt. Die zijn minder sterk dan hun Afrikaanse tegenhangers en geven dus body zonder al te overheersend te worden en de fijnere arabica aroma’s weg te duwen. Een ideale mengeling dus voor wie houdt van stevig maar toch niet teveel wil inboeten aan aroma.”

Giuliano Caffè is exclusief voor Nederland te koop via onze partner. 
MAIL ons voor direct contact!

Caffe Di Lella op Facebook


Fluitist Paul Smithuis. Zijn hart klopt sneller bij het horen van Italiaanse muziek

Sinds heel wat jaren timmert fluitist Paul Smithuis aan de weg. Met een volledig houten dwarsfluit vertolkt hij herkenbare (pop)melodieën. 

Wanneer hij op jonge leeftijd in aanraking komt met de klanken van een dwarsfluit wil hij niets liever dan het instrument leren te bespelen. Er volgen heel wat jaren waarin hij les krijgt en zijn talent verder ontwikkeld. Al snel valt zijn zuivere en inlevende spel op. En steeds vaker wordt Paul gevraagd om diverse gelegenheden zoals huwelijksceremonies, diners en recepties te voorzien van zijn klanken.


Paul heeft een grote voorkeur voor Italiaanse muziek. Deze liefde ontstond begin jaren negentig bij het horen van artiesten zoals Eros Ramazzotti, Laura Pausini en Andrea Bocelli. De melodieën zijn door het melodieuze karakter bij uitstek geschikt om op fluit te spelen. Paul beschikt tegenwoordig over een zeer uitgebreid Italiaans repertoire. Verschillende liedjes staan ook op zijn CD’s “Everything starts with a melody” en het onlangs verschenen album “Serenade” 



Binnen de trouwbranche is Paul zeer actief en mag, na een intensieve screening, zelfs het “keurmerk trouwen” voeren. Nu veel bruidsparen kiezen voor een trouwlocatie in Italië sluit dit gedeelte van zijn repertoire daar goed bij aan. Toch wordt de muziekkeuze veelal op maat en in overleg met het bruidspaar samen gesteld. Omdat, zeer zeker in Italië, ook veel optredens buiten plaatsvinden beschikt hij over een mobiele geluidsinstallatie. Daardoor zijn er ook qua techniek geen beperkingen meer om op locaties zonder stroom op te treden. 


Paul is een muzikant die niet snel op zijn lauweren rust en altijd op zoek naar wegen om zijn muzikale carrière verder te ontwikkelen. Zo heeft hij de mogelijkheden om hem als muzikant in te kunnen zetten zeer breed gemaakt. Van geheel akoestisch tot het spelen met een vijf man sterke live band behoren inmiddels tot de mogelijkheden. 

Voor info en een impressie van zijn klanken bekijk zijn biografie.

www.italianentertainmentandmore.nl